Samlet vision

Vision

Skovsgård Tranum Skoles værdigrundlag er rammesættende i vores tilgang til det pædagogiske arbejde udtrykt gennem ”De fem værdiord” (Succes, Relationer, Faglighed, Ligeværdighed og Ejerskab).

Vi vil skabe læringsfællesskaber og udvikling for alle i og omkring skolen gennem en meningsfuld hverdag. Det betyder, at aktiviteter, tiltag og indsatsområder skal give mening for alle involverede (elever, forældre, medarbejdere og lokalsamfundet).

Tre særlige kendetegn for Skovsgård Tranum Skole:

Det lokalforankrede fællesskab

Vi ønsker en skole, der tager udgangspunkt i de lokale forhold – vi er en del af lokalsamfundet og bundet til skolens forskellige rammer. Dette gør vi ved at benytte de lokale muligheder til gavn for alle (skole, lokalsamfund, elever, forældre og medarbejdere).

Det inkluderende fællesskab

Vi ønsker en skole, hvor børnene oplever at lykkes fagligt, socialt og personligt.

Dette gør vi med udgangspunkt i en bred opgaveforståelse, hvor forståelsen af lærings- og udviklingsopgaven nuanceres ved at være nysgerrig på andres perspektiver (alle involverede parter).

Det lærende fællesskab

Vi ønsker en skole, hvor samarbejde er omdrejningspunktet for at generere viden og lære af erfaringer. Dette gør vi gennem forpligtende samarbejder, hvor refleksion, sparring og fælles strategier tilsammen øger den forståelse, som de enkelte kunne frembringe alene - helheden er større end enkeltdelene tilsammen.

Det lokalforankret fællesskab

• Vi vil have lokalforankrede tiltag knyttet til både lokalsamfundet og lokale rammer.
  • Vi vil udvide læringsrummet, have praksisnære og anvendelsesorienterede lærings- og udviklingsaktiviteter.
  • Vi vil være med til at udvikle lokalsamfundene.

Det inkluderende fællesskab

• Vi vil have, at de pædagogiske aktiviteters indhold og metode tilpasses grupper og individer.
  • Vi vil klare os bedre end de socioøkonomiske tal angiver i afgangsprøverne og nationale test.
  • Vi vil have trivsel på alle niveauer.

Det lærende fællesskab

• Vi vil have samarbejder, hvor videndeling kvalificerer den/de enkelte nære professionelles handling i forhold til barnets/børnenes læring og trivsel.
  • Vi vil have samarbejder, hvor forældre ses som en del af den kollektive indsats, der skal kvalificere den/de enkelte nære professionelles handling i forhold til barnets/børnenes læring og trivsel.
  • Vi vil have, at kurser, uddannelser og konsulentbistand bidrager til at kvalificere den/de enkelte nære professionelles handling i forhold til barnets/børnenes læring og trivsel.